دوچرخه سواری

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

صعود با دوچرخه به قله سیاه سنگ

گزارش صعود با دوچرخه  به قله سیاه سنگ، 3560 متر از روستای سنگان

تاریخ اجرا: پنجشنبه 13/3/1395

موقعیت جغرافیایی: تهران، جاده امامزاده داود، روستای سنگان
ارتفاع مبدا صعود :جنت آباد جنوبی میدان چهار باغ، 1300 متر
ارتفاع قله: 3560 متر

ساعت شروع برنامه : 5 صبح

ساعت اتمام برنامه 5 بعد از ظهر
مسافت طی شده رفت و برگشت( از جنت آباد جنوبی تا قله و برگشت ) : 85 کیلومتر
مدت زمان صعود: 8 ساعت
کل زمان برنامه: 12 ساعت
سختی و سطح برنامه: سنگین
نفرات شرکت کننده: 2 نفر
ابراهیم پورزارع و مهدی محجوب

زمان صبحانه: 30 دقیقه در مسیر رفت و زمان ناهار 30 دقیقه در مسیر برگشت
توضیح اینکه ما قبل از صعود به قله سیاه سنگ فکر می کردیم که نام این قله منار است به همین خاطر در عکس هایمان روی برگه ای که در دستمان است قله منار درج شده که اشتباه است و همان قله سیاه سنگ درست است  که البته بعد از صعود و خواندن گزارش ها و عکس های ماهواره ای کوهنورد انی که این قله را صعود کردند به اشتباه خود پی بردم که همین جا پوزش می طلبم البته در عکس ماهواره ای زیر هر دو قله مشخص شده اند که از نظر ارتفاع اختلاف چندانی با هم ندارد و حدود 3 کیلومتر با هم فاصله دارند که اگه عمری باقی بمانددر برنامه های بعدی آنرا نیز صعود خواهیم کرد .

نکته قابل ملاحظه:

 پس از خط الراس توچال و قلل مرتفع آن، قله های سیاه سنگ و منار با ارتفاع بیش از 3500 متر (بر روی یک خط الراس)، بلندترین قله‌های منطقه محسوب می شوند(نزدیک به تهران). پس از این دو، قله پهنه سار با ارتفاع 3360 متر در رتبه بعدی قرار دارد.


 

 

 

مدت زیادی بود که وقتی با دوستان بر روی قله کوهسار( محلی که پاراگلایدر ها از آنجا پرواز می کردند )  در مسیر صعود به قله بند عیش می رسیدیم و در هنگام استراحت مسیر قله سیاه سنگ را می دیدم و برای صعود به آن با خودم درگیر بودم تا اینکه یک روز برنامه صعود به آن را به دوست و همرکاب عزیزم آقای مهدی محجوب گفتم و ایشان نیز قبول کرد و پس از بررسی هایی که انجام دادیم برنامه صعود را قطعی کردیم .

منزل ایشان کرج است و من تهران و قرار گذاشتیم برای اینکه برنامه سنگین تر بشه بجای اینکه برنامه را از روستای سنگان شروع کنیم ،  ایشان از کرج با دوچرخه رکاب بزند و من نیز از درب منزل خود یعنی میدان چهارباغ جنت آباد جنوبی .

قرارمان راس ساعت 7 صبح مورخ پنجشنبه 13/3/95  روستای سنگان شد.

من ساعت 5 صبح از منزل خارج شدم و چون برنامه سنگینی در پیش داشتیم نم نم رکاب زدم و راس ساعت مقرر رسیدم ولی آقا مهدی ورودی همت به بلوار کوهسار را گم کرده بود با نیم ساعت تاخیر رسید خلاصه پس از احوالپرسی و کمی استراحت ساعت 8 برنامه را شروع کردیم که متاسفانه ابتدا مسیر ورود به جاده خاکی و شروع صعود را اشتباه رفتیم و وارد کاگاه تونل سازی آزاد راه شمال شدیم (‌که البته از آنجا نیز راه دارد) ولی نگهبانی آنجا مانع ورود ما شد و مجبور شدیم که برگردیم و از مسیر کناری آن ادامه بدیم وچیزی  حدود نیم ساعت از زمان برنامه را از دست دادیم .

 

حدود ساعت 9 بود که به گردنه تالون رسیدیم ‌از اینجا روستای تالون و روستای سنگان و جاده ای از آن عبور کردیم و همچنین قله زیبای سیاه سنگ  مشخص است  .

 

همین جا نیز صبحانه را خوردیم و آقا مهدی چون صبح خیلی زود 

از کرج راه افتاده بود یه چرت کوتاهی هم زد .

از روستای سنگان تاقله کلا 17 کیلومتر مسافت و حدود 1500 متر اختلاف ارتفاع داردکه از روستا تا گردنه تالون حدود6کیلومتر راه و 500 متر نیز اختلاف ارتفاع دارد که خیلی راحت طی شد .

از این گردنه تا قله سیاه سنگ هم حدود 11 کیلو متر راه و 1000 متر اختلاف ارتفاع دارد پس از خوردن صبحانه به حرکت خود ادامه دادیم از اینجا به بعد مسیر هم شیبش زیاد می شد و هم خیلی ممتد و بدون پیچ وخم بود و همین امر کار رکاب زدن را نم نم داشت سخت تر می کرد .

تا کیلو متر 12 بد نبود ولی از کیلو متر 12 تا 15 هم شیب تند تر شد و هم من خسته شده بودم بطور که رکاب زدن برام مشکل شده بود و مجبور شدم این مسیر را از دوچرخه پیاده شده و آنرا حمل کردم .

 بعد از آن مسیرحدود یک کیلو متر  سراشیبی شد و راحت وسوار دوچرخه شدم وتا قله دیگر راهی نمانده بود .


مسیر منتهی به قله که دکل های برق و جاده مربوط به آن تا نزدیک قله امتداد ارد

 

سیر هم که پوشیده از برف بود و مجبور بودیم دوچرخه ها رو حمل کنیم .

 

 

وسرانجام راس  ساعت 13:30  بر فراز قله سیاه سنگ رسیدیم.

 

 

نمایی زیبا از خط الراس سیاه سنگ به تالون

نمایی زیبا از قله پهنه حصار

 

 برگشت به روستای سنگان

 آخر نیز از همرکاب عزیزم آقای مهدی محجوب کمال تشکر و قدردانی را می کنم که در این برنامه مرا یاری نمودند . با آرزوی سلامتی برای همه دوچرخه سواران و کوهنوردان عزیز  . 

تهیه کننده : ابراهیم پورزارع

 

 

صعود قله بند عیش با دوچرخه      

 از مسیر فرحزاد / گردنه کوتل خاکی امامزاده داوود

 

 

موقعیت جغرافیایی منطقه

قله بند عیش با ارتفاع 2770 متر از سطح دریا در شمال غربی شهر تهران قراردارد. این قله از مسیرهای دره حصارک، دره چناران و دره سولقان قابل دسترسی است و در بهار و تابستان از جاذبه­های زیبای طبیعی همچون آبشارهای متعدد و مسیرهای پوشیده از درخت بهره منداست.این قله به راحتی از تهران قابل مشاهده است. اگر رو به شمال بایستید، درسمت چپ(غرب)ساختمان علوم و تحقیقات قله ای را مشاهده می­کنید که به حالت دیواره­ای ازسنگ تشکیل شده است که همان قله بندعیش می­باشد.

 قله بند عیش را از سه جبهه می­توان صعود کرد: از شمال و شمال شرق (از سمت امامزاده داوود که ما ازاین مسیر صعود کردیم.) ، از جبهه غربی (ده سولقان) و از جبهه جنوبی که در واقع پر ترددترین مسیر صعود به این قله است.

در جبهه جنوبی نیز دو مسیر دره حصارک (مسیر دره حصارک (مسیر برگشتمان) جزو یکی از زیبا ترین دره های کوه های شمال تهران است )  ودره دوچناران (بالای شهران، پارک کوهسار) وجود دارد . این مسیر، مسیر اصلی صعود به قله بند عیش است .

مسیر رفت : میدان فرحزاد / دره فرحزاد / یونجه زار / پل آب زندگانی ( امام رضا (ع ) / گردنه کوتل خاکی / مسیر دانشگاه آزاد / قله بند عیش

مسیر برگشت : قله بند عیش / چشمه بالا دره حصارک / دره حصارک / میدان فرحزاد .

 

روز جمعه 1/5/95 ساعت 6:15 صبح برنامه رو با دوست و همرکاب عزیزم آقای محمد عصار از میدان اصلی فرحزاد شروع کردیم .

مسیر از همان انتدا با شیبی تند و نفس گیر شروع می شود که خوشبختانه طولانی نیست و بعد از آن مسیر با شیب خیلی کم ادامه پیدا می کند

جاده از کنار رودخانه و با یک شیب ملایم ادامه پیدا می کند. پس ازحدود 45 دقیقه رکاب زنی به چشمه آب بسیار گوارایی می رسیم که بهانه ای است برای کمی استراحت و نوشیدن آب . لازم به ذکر است که بایستی آب مورد نیاز سفر را اینجابرداریم ، چون در این فصل از سال چشمه دیگری در مسیر پیدا نمی شود  .

پس از کمی استراحت شروع به ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از مخروبه های یونجه زار (یادش بخیر تا قبل از احداث جاده آسفالت مسیر کن سولقان به امامزاده داوود برای خود برو و بیایی داشت ) حدود ساعت 8 به پل امام رضا (ع) یا همان پل آب زندگانی که ابتدای گردنه کوتل خاکی معروف می باشد رسیدیم .

صبحانه را دراین محل خوردیم . پس از صرف صبحانه راس ساعت 8:30 حرکت کردیم .

از اینجا تا بالای گردنه حدود 3 کیلو متر راه است با اختلاف ارتفاع 300 متر که ابی وگر قفه رکاب زده شود زمانی معادل 45 دقیقه نیاز دارد

 

راس ساعت 9:15 به بالای گردنه رسیدیم .

از اینجا ( گردنه کوتل خاکی ) اگه بسمت شمال حرکت کنیم ، پس از 20 دقیقه به امامزاده داوود می رسیم ولی ما بایستی به سمت جنوب و مسیر دانشگاه آزاد حرکت می کردیم .

پس از گرفتن چند تا عکس و اندکی استراحت حرکت خود را از جاده ای که بسمت دانشگاه آزاد می رفت شروع کردیم

پس از حدود 3 کیلومتر که به سمت جنوب حرکت کنیم بایستی از جاده اصلی خارج شده وبه سمت غرب ( راست ) تغییر مسیر بدیم و از مسیر پا کوبی که کوهنوردان درست کردند ادامه دا د .

از اینجا به بعد دیگر بایستی دوچرخه را حمل کرد وشاید بعضی از جاها رو بشه سوار شد . تقریبا 3 کیلو متر تا قله باقی مانده است .

 

از اینجا بایستی تراورس کنیم تا پس از طی مسیر حدودی 40 دقیقه  به روی یال برسیم . از روی یال نیز 1:20 دقیقه دیگه راه رفتیم تا به روی قله رسیدیم .

 

راس ساعت 12 کار صعود به پایان رسید و روی قله بودیم .

 

هنگام برگشت متوجه شدیم که دوچرخه محمد پنچر شده است .پس از تعویض تیوپ آماده برگشتن شدیم .

 

مسیر برگشتمان فرق می کرد و از دره حصارک مد نظرمان بود .

از قله و شیب اصلی آن که پایین آمدیم پس از کمی حرکت روی یال اصلی بایستی که تغییر مسیر داده و بسمت جنوب و دره 

حصارک و چشمه ای که در مسیر وجود دارد ادامه بدهیم .

 

از اینجا تا چشمه دارای شیب تندی است که بایستی خیلی احتیاط کرد .البته ابتدای آن را نمی شود سوار دوچرخه شد ولی بعد از عبور از یک قسمت کوچک صخره ای ، مابقی را می شود سوار دوچرخه شد .

حدود ساعت 14 بود که به چشمه رسیدیم .

از چشمه تا ورودی دانشگاه آزاد مسیری زیبا و مهیج برای دوچرخه سواری دارد که از میان درختان و باغ های میوه می گذرد که بسیار دیدنی می باشد .

پس از عبور از دره زیبای حصارک و کنار رود خانه که اکثرا جاده در سمت راست رودخانه است به جایی می رسیم که جاده از رودخانه گذشته و به سمت چپ رودخانه تغییر مسیر کلی داده و به سمت بالا حرکت می کند که به سمت دانشگاه می رود .

از اینجا دو راه وجود دارد هم می توان ادامه مسیر داد و از داخل دانشگاه عبور کرده و به میدان دانشگاه در سیمون بلوار رسید وهم می توان از سمت راست و در کنار رودخانه ادامه مسیر داد تا به ایستگاه اتوبوس های انتهای جنت آباد شمالی در سیمون بلوار رسید . ( که من این مسیر را تا بحال نیامده ام .

ما مسیر اول را آمدیم و راس ساعت 16 به میدان دانشگاه آزاد رسیدیم . و برنامه باتمام رسید . با تشکر فراوان از همرکاب عزیز آقای محمد عصار که در این برنامه افتخار داده و ینده را همراهی نمودند .

زمان بندی برنامه :

حرکت از میدان فرحزاد در ساعت 6:15 دقیقه

رسیدن به پل امام رضا (ع) ( یا پل آب زندگانی ) بعد از یونجه زار  ، ابتدای گردنه زیبای کوتل خاکی  حدود ساعت 8

صرف صبحانه و استراحت  8:30

گردنه کوتل خاکی 9:30

رسیدن به مسیر پا کوب و خروج از مسیر ماشین رو ساعت 10

رسیدن به قله: حدود ساعت 12

رسیدن به چشمه دره حصارک ساعت 14

 و اتمام برنامه . میدا ن دانشگاه آزاد سیمون بلوار ساعت 16

تهیه کننده : ابراهیم پورزارع