دوچرخه سواری

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

صعود به قله درفک با دوچرخه

 

اطلاعات و زمان‌بندی برنامه:

 تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه 24وجمعه25 اردیبهشت 1394

 ارتفاع قله: 2730 متر

 ارتفاع مبدأ صعود (آبشار لونک): 700 متر

 مسافت طی شده تا قله: 55 کیلومتر

 مسافت طی شده از قله تا سیاهکل : 70 کیلومتر

 مدت‌زمان صعود: 12 ساعت

 کل زمان برنامه: دو روز (از 7 صبح روز پنجشنبه تا 20 روز جمعه)

 روز اول از آبشار لونک تا روستای شاه شهیدان

 روز دوم از روستای شاه شهیدان تاقله و برگشت تا شهر سیاهکل

 

تعداد نفرات شرکت‌کننده: 2 نفر (ابراهیم پورزارع و محمد علی اصغری )

نکات قابل ملاحظه:

از آبشار لونک تا شاه شهیدان 55 کیلومتر جاده کوهستانی در پیش دارید که حدود 7 کیلومتر آخر جاده خاکی است.

در این مسیر پس از پشت سر گذاشتن محل‌هایی از جمله: گردنه  و چشمه لاریخانی ، اسپیلی، دیلمان و آسیابر در نهایت به شاه شهیدان می‌رسید.

فاصله سیاهکل تا آبشار لونک: 24 کیلومتر ، اسپیلی: 40 ، دیلمان: 42 ، آسیابر: 60 و شاه شهیدان: 68 کیلومتر

ما برنامه مان را ساعت 7صبح از آبشار لونک شروع کردیم.

از شانس خوب ما اون روز جاده بسیار خلوت بود و هوا هم ابری و مه با بارش های کم و زیبا بطوریکه تا چشمه و گردنه لاریخانی کلا تو مه رکاب زدیم و کلی هم لذت بخش بود .

 

 

 

حدود ساعت 10.30به گردنه لاریخانی رسیدیم که در این منطقه بدلیل اینکه ارتفاع زیادی آمده بودیم بالا ابرها در پایین دست قرار گرفتند و منظره بسیار دیدنی را خلق کردند .

ساعت 11 پس از محو شدن درطبیعت بکر و زیبا مشغول خوردن صبحانه شدیم.

لازم به ذکر است که در این منطقه چشمه آب خنک و گوارایی هم وجود دارد که می توان قمقمه ها را پر کرد.( درست کردن چای با این آب فراموش نشود ).

از اینجا به بعد مسیر سر پایینی می شود تا آسبابر

حدود سات 13 بود که به آسیابر رسیدیم و نهار را آنجا خوردیم و پس از قدری استراحت ادامه مسیر دادیم تا روستای شاه شهیدان .

از اینجا تا روستای شاه شهیدان حدود 7 کیلو متر فاصله است با اختلاف ارتفاع مثبت350 مترکه کلا سر بالایی است .

از همان ابتدای خروجی روستا با شیب تندی روبرو می شویم.

از همان ابتدای مسیر مه بسیار غلیظی منطقه را فرا گرفت بحدی که میدان دید کمتر از 5 متر بود و در بخشی از مسیر که از روی یک یالی بایستی عبور می کردیم باد شدیدی هم شروع به وزیدن که که در مسیر سر بالایی رکاب زدن را مشکل تر هم می کرد ولی خوشبختانه ورزش باد باعث شد تا ابریا همان مه را از منطقه دور کند تا ما توانستیم  چشم انداز زیبا منطقه را ببینیم و از زیبایی های منطقه حداکثر لذت را ببریم .

حدود ساعت 17 به روستای شاه شهیدان رسیدیم که با منظر بسیار زیبایی از حرکت ابرها مواجه شدیم که در حال بلعیدن روستا بود .

قبل از ورد به روستا به یک دو راهی رسیدیم که یک راه آن به شاه شهیدان می رود و یک راه آن نیز به روستایی به نام رستم آباد .

 

پس از ورود به روستا به سمت امامزاده رفتیم چون شنیده بودم که می شود شب را آنجا ماند.

به امامزاده که رسیدیم متولی آن را پیدا کردیم و شرایط ماندن در آنجا پرسیدیم و ایشان هم گفتند که داخل امامزاده که نمی شود ولی یکی دو تا اتاقک دارند که آنها را کرایه می دهند و ما یکی از آنها را کرایه کردیم .

 

اما موقعیت اتاق دقیقا وسط قبرستان امامزاده قرار داشت .

خلاصه پس از مستقر شدن در اتاق دوچرخه ها را نیز به داخل اتاق برده و لباس ها را عوض کرده و برای گشت زنی به بیرون امامزاده رفتیم . درست روبروی درب امامزاده یک بقالی کوچکی وجود داشت که وارد آن شدیم و با چهره خندان و مهربان فروشنده و صاحب آن روبرو شدیم .

( در حال حاضر که این گزارش را می نویسم تیر ماه سال 1396 است و ما در اردیبهشت 1394 آنجا بودیم و متاسفانه نام شریف ایشان را فراموش کرده ام ) .انسان بسیار شریفی بودند و به گرمی از ما استقبال کردند .

پس از مقداری گپ و گفت برای بازدید از روستا و چک کردن مسیر فردا صبح مغازه ایشان را ترک کردیم .

پس گشت و گذار در روستا و بررسی مسیر فردا برای استراحت و خواب به روستا برگشتیم .

صبح ساعت 7 از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و جمع و جور کردن وسایل حرکت کردیم . برای خروج از روستا بایستی یک شیب تندی را از همان ابتدا پشت سر می گذاشتیم که چون بدنمان هنوز گرم نشده بود این مسیر کوتاه را پیاده طی کردیم .

پس از طی این مسیر به گردنه ای رسیدیم

 از اینجا دو دو راه برای ادامه مسیر داشتیم یکی به سمت شمال و دیگری بسمت غرب ( که سر پایینی بود ) که ما مسیر دوم را رفتیم و از داخل یک دره به سمت پایین رفتیم . پس از رسیدن به انتهای دره در کنار رودخانه ادامه مسیر داده و پس از عبور از رودخانه مسیر سر بالایی و داخل جنگل ( ابتدای جنگ اربناب )  شروع می شد که ختم می شد به منطقه ، ییلاق یا جنگ اربناب .

حدود یک ساعت و نیم طول کشید تا به جنگل اربناب رسیدیم . از اینجا به بعد کم کم سر و گله کوهنوردان که از مسیر سیدشت و سی بن قصد صعود قله را داشتند پیدا شد .

پس از عبور از جنگل شیب مسیر که ماشین رو هم هست کم کم تند تر می شد تا گردنه ای که به کاسه درفک ختم می شد .

از این گردنه کل کاسه و قله های شمالی و جنوبی را می شد دید .

حدود ساعت 11 بود که در داخل کاسه درفک بودیم .

صبحانه را در این مکان خوردیم.

در کاسه درفک اتاقک یا سوله های زیادی وجود داشت که من فکر کردم برای ییلاق و قشلاق اهای منطقه می باشد ولی پساز صحبت با نعدادی از اهالی که آنجا بودند و گوسفند داری می کردند متوجه شدیم که فقط برای نگهداری حیوانات در فصول سرد سال است . همچنین وجود  یک امامزاده نیز درکنار غار برفی خیلی جالب و قابل تامل بود .

تعدادی از اهالی آنجا ما را به چادر خود جهت صرف چای و صبحانه دعوت کردند .واقعا انسانهای زحمت کش ،مهمان نواز و شریفی هستند .

در حین نوشیدن چای سر صحبت را با آنها باز کردیم و متوجه شدیم که آنها اهل رودبار هستند و در فصول بهار و تابستان جهت دامداری به آنجا می آیند .

پس از خداحافظی از آنها جهت بازدید غار برفی که در ضلع غربی کاسه قرار داشت  رفتیم.

جالبه بدونین که غار سنگی هست و در اواخر زمستان و یا اوایل بهار که برف ها در حال ذوب شدن هستند طی مراسمی دامداران برف ها را بداخل غار حمل می کنند تا در گرمای تابستان آب برای استفاده داشته باشند .و پیر مردی آنجا بود و از ما می خواست که وارد غار نشویم چون باعث آلودگی برف ها نشویم و حرف ایشان کاملا منطقی بود ( البته قبل از زیارت ایشان من این موضوع رانمی دانستم حتی با دوچرخه تا محل ورودی غار هم رفته بودم ) .

 حدود ساعت 12 بود که کارمان تمام شد و آماده برگشت شدیم .

چون بایستی تا قبل از تاریک شدن هوا تا یکی از روستا های بعد از سیاهکل (خانه مادر بزرگ همرکاب عزیزم آقای اصغری ) رکاب می زدیم .

در مسیر برگشت چند نفر دوچرخه سوار دیدیم که کار خود را جنگل اربناب شروع کرده بودند.

اینم چند تا عکس هم از مسیر برگشت .

شاه شهیدان... بر بلندای دیلمان

شاه شهیدان روستایی از توابع بخش خورگام شهرستان رودبار در استان گیلان است. این روستا با ارتفاع 1800 متر از سطح دریا از مرتفع‌ترین روستاهای منطقه دیلمان است. (ارتفاع شهرستان سیاهکل در ابتدای جاده دیلمان حدود 50 متر است). شاه شهیدان از شمال و شرق به بخش دیلمان، از جنوب به مراتع سرسبز و از غرب به صخره بلند و زیبای اسپهبدان محدود می‌شود. گویش مردمان روستا گیلکی گالشی است و بر اساس آخرین داده‌های آماری دارای 30 خانوار و جمعیتی در حدود 117 نفر است که این جمعیت در بهار و تابستان افزایش قابل‌توجهی دارد. آب‌وهوای شاه شهیدان کوهستانی است به‌نحوی‌که دارای زمستان‌های سرد و برفی بوده و در بهار و تابستان از هوای خنک و معتدل برخوردار است. اکثر مردم روستا به دامداری مشغول هستند. دسترسی به شاه شهیدان از طریق شهرستان سیاهکل و جاده دیلمان امکان پذیر است که در این مسیر پس از طی 70 کیلومتر و زمان حدود 1.5 ساعت به شاه شهیدان می‌رسید. شاه شهیدان همچنین توسط یک جاده کوهستانی پر پیچ‌وخم به رستم‌آباد رودبار متصل است، اما به خاطر دست‌انداز زیاد و خرابی این جاده، عبور از آن با ماشین‌های سواری به‌سختی ممکن است.

راهنما و اجاره کلبه برای شب مانی در شاه شهیدان
آقای نظری زاده: 09118155494 - 09118338982

اجاره سوئیت در شاه شهیدان: 4034 ؟؟؟ 0911

 

جاذبه‌های مذهبی:

بقعه متبرکه "شاه شهیدان"، مزار مطهر امام زادگان محمد و هادی (ع) در این روستای زیبای کوهستانی واقع است. بر اساس باورها و اعتقادات مذهبی، هرساله در نیمه تابستان مراسم سنتی و مذهبی "علم واچینی" با حضور بی‌شمار علاقه‌مندان و زوار در پیرامون امامزاده، باشکوه خاصی برگزار می‌گردد. بر اساس روایات و تحقیقات مردم‌شناسی، مراسم علم واچینی از قدیم‌الایام و زمانی که مردمان روستا به‌صورت ییلاق از محل استفاده می‌نمودند انجام می‌شده است. بدین‌صورت که در زمان عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در ماه محرم -در فصول سرد سال که امکان حضور در جوار امامزاده و عزاداری جهت سرور و سالار شهیدان امکان‌پذیر نبوده- مردمان روستا به‌صورت آیینی در زمان حضورشان در روستا در فصل گرما، مراسم علم بندی و عزاداری و علم واچینی را برگزار می‌کردند. این مراسم مذهبی تا به امروز ادامه داشته و هم‌اکنون نیز هرساله در همان ایام باشکوه خاصی برگزار می‌گردد.

  توپوگرافی قله:

درفک نام آتش‌فشانی خاموش در استان گیلان و در رشته‌کوه البرز غربی است. درفک رشته‌کوهی 8 کیلومتری دارد که از جنوب شرقی به شمال غربی کشیده شده و چندین قله بلند در آن به چشم می‌خورد. معروف‌ترین و پرترددترین قله این رشته‌کوه، درفک است که با ارتفاع 2730 متر در محدوده جنگلی بین شهرستان رودبار و بخش دیلمانِ سیاهکل قرار دارد. آتش‌فشانی که سال‌ها از آخرین جوش‌وخروش آن می‌گذرد و شاید بتوان گفت که بکرترین طبیعت و آب‌وهوا را در میان قله‌های دیگر دارد. بر روی قله کاسه‌ای از فعالیت آتش‌فشان آن شکل‌گرفته که به کاسه درفک معروف است و در سمت شمال آن دیواره‌ای با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قرار دارد. همچنین وجود چنددهانه غار در کاسه قله از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد درفک است.

نام قله درفک دارای روایت‌های مختلفی است که معتبرترین آن چنین می‌گوید: درفک از دال فَک آمده ‌است که در زبان تاتی، دال نام پرنده‌ای است از خانوادهٔ عقاب و فَک به معنی آشیانه است؛ بنابراین دال فک، یعنی آشیانه عقاب.

از جاذبه‌های مهم این کوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو قله جنوبی و شمالی این کوه که هرکدام نمای جالب و چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد را به ارمغان می‌آورند. از فراز قله شمالی می‌توان عظمت و شکوه دیواره شمالی این کوه را نظاره‌ کرد و از قله جنوبی نیز مناظر منطقه جنگلی رستم‌آباد قابل‌مشاهده است.

  • وجود دهانه بزرگ آتش‌فشانی و منحصربه‌فرد این کوه که به دلیل وسعت زیاد و شرایط مناسب، محل نگهداری احشام در فصل تابستان است.

  • وجود غار یخی (برفی) قله که منبع آب‌رسانی احشام و آشامیدن ییلاق‌نشینان و خوش‌نشینان منطقه است.

  • دیواره‌ها و جنگل‌های انبوه و کم تردد شمالی این کوه که یکی از جاذبه‌های صعود فنی از مسیر شمالی است.

  • مناظر زیبای جنگلی و چمن‌زارهای اطراف این کوه -که حتی در فصل پاییز نیز سرسبزی و طراوت خود را از دست نمی‌دهند- یکی از جاذبه‌های درفک محسوب می‌شود.

 

مهم‌ترین مسیرهای صعود:

1-       جبهه شرقی: سیاهکل / دیلمان / شاه شهیدان / ییلاق اربناب / قله درفک

2-       جبهه غربی که با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر زیر تقسیم می‌شود:

الف) رستم‌آباد / توتکابن / روستای شیرکوه / لارنه / جیرونی / قله درفک

ب) رستم‌آباد /توتکابن / روستای / جیرونی / قله درفک

 

راهنمای صعود به قله از مسیر شاه شهیدان:

1-       با قرار گرفتن در راه مالرو از شاه شهیدان خارج شده و در جهت شمال غربی ارتفاع می‌گیرید.

2-       به روی یال و ابتدای مرتع که رسیدید دو راه پیش رو دارید:

الف) حرکت از داخل مرتع به سمت راست و صعود از دامنه‌های بدون پوشش جنگلی.

ب) حرکت از داخل مرتع به سمت چپ و صعود از دامنه‌های با پوشش جنگلی.

هر دو این مسیرها پس از حدود 1 تا 1.5 ساعت شما را به ییلاق چیچال می‌رساند. مسیر رفت و برگشت ما از گزینه ب بود.

3-   از چیچال، مسیر جاده خاکی (ماشین‌رو) را از سمت راست و به سمت کلبه‌های اربناب در پیش گرفته و به سمت قله حرکت می‌کنید.

4-       پس از حدود 1 تا 1.5 ساعت، از جاده جدا شده و با حرکت از روی یال خود را روی خط الراس می‌رسانید.

5-       از روی خط الراس در جهت شمال (به سمت راست) حرکت می‌کنید تا درنهایت به قله درفک برسید.

 

منابع آب در مسیر:

  • شیر آب جنب امامزاده در شاه شهیدان

  • چشمه آب چیچال و اربناب در نیمه‌راه

 

محل‌های مناسب کمپینگ:

  • روستای شاه شهیدان / کلبه و چادر

  • ییلاق چیچال و اربناب / کلبه و چادر

 

لازم به ذکر است که در تهیه این گزارش از چند گزارش کوهنوردی استفاده شده که در همین جا از آنها تشکر می کنم و امیدوارم از این کار بنده ناراحت نشوند .

با تشکر ابراهیم پورزارع